O nas

Strzepcz, Pomorskie, Poland
Jesteśmy młodymi osobami tryskającymi energią. Lubimy nowe wyzwania, jesteśmy osobami wymagającymi, nie tylko od otoczenia ale przede wszystkim od siebie. Naszym zdaniem nauka poprzez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Wiemy, że uczestnicząc w tym projekcie nie będziemy się nudzić, a świetnie bawić.

poniedziałek, 23 marca 2009

(15) 23.03.09 Zajęcia matematyczno-przyrodnicze

Hej !
Dzisiejsze zajęcia odbyły się po pierwszym dniu rekolekcji w naszej szkole. W godzinach 11:00-12:30 jednak nie co przedłużyły. Na samym początku miałyśmy wymyśleć jakieś nowe słowo, nasza wyobraźnia pozwoliła nam na kilka słów, a to ich przykłady:

  • Ostrzoki- nóż
  • Emurekla- zakupy w sklepie odzieżowym
  • Łyżeczoki- łyżeczka

Kolejnym zadaniem była zabawa, dzięki której nauczyłyśmy się odróżniać ogół od szczegół. Do ogółu pisałyśmy szczegół, zagniotłyśmy ogół i do szczegółu pisałyśmy ogół (jakie to skomplikowane) zamieniając się przy tym kartkami w prawą stronę. I tak oto powstały nam takie "historie" :


Chmura-> biały (kolor)-> fartuch-> guzik-> bluzka-> rękaw-> bluzka

Państwo-> flaga-> naród-> ludzie-> społeczeństwo-> kobiety-> piersi

Przychodnia->lekarz->gabinet lekarski-> wiertło->narzędzie->śrubokręt->garaż

Centrum-> sklep-> masło -> mleko-> krowa-> łaty-> dziura

Wieża-> szczyt->wieżowiec-> okno-> dom-> kanapa-> meble

Po zabawie na której z państwa zrobiliśmy piersi, przyszedł czas na naukę Pani pokazała nam z czego składa się mikroskop:

Składa się on z:

  • Układu mechanicznego:
  1. Statyw z podstawką
  2. Stolik
  3. Tubus
  4. Rewolwer
  5. Śruba makrometryczna
  6. Śruba mikrometryczna
  7. Blokada przed zgnieceniem preparatu
  8. Włącznik oświetlenia
  9. Pokrętło regulacji natężenia światła
  10. Śruba x
  • Układu optycznego:
  1. Okular (11)
  2. Soczewka Barlowa 1,6 X (12)
  3. Obiektyw (13)
  4. Źródło światła diodowe, dolne (przechodzące) (14)
  5. Źródło światła diodowe, górne (odbite) (15)
  6. Kondensator N.A 0,65 (16)
  7. Nasadka rozpraszająca dolne światła (17)
  8. Obrotowy zestaw filtrów barwnych (18)

Omówiłyśmy, jaka część mikroskopu do czego służy, już wyjaśniamy czym jest np. rewolwer a czym soczewka Barlowa, otóż:


1. Statyw zapewnia sztywność całej konstrukcji, która determinuje, czy dla regulacji odległości obiektyw-przedmiot (nastawiania na ostrość) opuszczamy-podnosimy stolik przedmiotowy, czy też wykonujemy te ruchy tubusem (wraz z mocowanymi do niego obiektywami, okularami i innymi akcesoriami).
2. Stolik przedmiotowy czworoboczny, z otworem w środku, jest przesuwany. Służy do umocowania preparatu i jego przesuwu w poziomie w osiach X, Y, w zależności od rozwiązania konstrukcyjnego; przez jego ruch w pionie reguluje się odległość obiektyw-przedmiot (tj. nastawia się ostrość).

3. Tubus to przestrzeń pomiędzy obiektywem a nasadką okularową, w której następuje formowanie się obrazu;

4. Rewolwer to przyrząd, gdzie umiejscowione są obiektywy mikroskopu, które są osadzone w gniazdach obrotowej tarczy; jego obracanie umożliwia prostą zmianę obiektywu a tym samym używanego powiększenia.

5. 6. Śruba makrometryczna i mikrometryczna: śruby służące do ustawiania odległości przedmiot-obiektyw (nastawiania ostrości).W zależności od konstrukcji śruba podnosi-opuszcza stolik przedmiotowy lub tubus z obiektywami. Śruba ruchu drobnego - mikrometryczna, zaopatrzona jest zwykle w podziałkę.

7. Blokada przed zgnieceniem preparatu to śruba, która ogranicza wysokość podnoszenie stolika (podczas ustawiania ostrości). Fabrycznie śruba ustawiona jest tak, aby zabezpieczać preparat przed zgnieceniem i jednocześnie uzyskać ostrość obrazu z obiektywem 40x.


8. Włącznik oświetlenia, pokrętło wyboru rodzaju oświetlenia pozwala wybrać rodzaj oświetlenia: pozycja OFF – światło wyłączone; pozycja I – światło dolne; pozycja II - światło górne; pozycja III - światło dolne + górne.

9. Pokrętło regulacji natężenia oświetlenia pozwala płynnie ustawić moc (natężenie) oświetlenia.

10. Śruba X – aby możliwe było obracanie głowicy monookularowej o 360° należy poluzować tę śrubę. Po poluzowaniu tej śruby, głowicę mikroskopu można ustawić w dogodnym położeniu o
bserwacyjnym.

11. Okular osadzony w górnej części tubusu, składa się z dwóch soczewek płasko-wypukłych, górnej od strony oka i dolnej, zamykającej okular; służy do powiększenia obrazu tworzonego przez obiektyw mikroskopu, dodatkowo może korygować wady obrazu z obiektywu

12. Soczewka Barlowa zwiększa powiększenie. Przy prawie całkowicie wyciągniętej soczewce Barlowa powiększenie wzrasta do wartości 1,6X.

13. Obiektyw osadzony jest w dolnej części tubusu. Składa się on z kilku soczewek umieszczonych w oprawie metalowej; zbiera światło przechodzące przez przedmiot i tworzy jego powiększony obraz

14. Źródło światła diodowe, dolne umieszczone jest pod kondensorem bądź pod stolikiem. Służy do obserwacji preparatów mikroskopowych przeźroczystych w świetle przechodzącym

15. Źródło światła diodowe, górne umieszczone jest nad stolikiem. Służy do obserwacji preparatów, obiektów nieprzeźroczystych w świetle odbitym.

16. Kondensor układ optyczny, składający się zwykle z dwóch lub więcej soczewek, przetwarzający rozbieżne wiązki światła na wiązki równoległe lub zbieżne, służące do oświetlania obiektu; jest wtórnym źródłem oświetlenia.

17. Nasadka rozpraszająca dolne źródło światła

18. Filtry barwne służą do wydobycia, podkreślenia określonych struktur, poprawiają komfort obserwacji.

Kolejnym zadaniem było znalezienie w Internecie kilka pojęć tj. :

  • plazmoliza
  • roztwór hipertoniczny
  • roztwór hipotyczny
  • roztwór izotoniczny

A oto ich definicja:

Plazmoliza- proces tracenia wody w komórce w roztworze hipertonicznym . W wyn
iku tego następuje
obkurczenie cytoplazmy od ścian komórki. Dotyczy ona wyłącznie komórek roślinnych.
Wyróżnia się 3 rodzaje plazmolizy:
Kątowa

  • Wklęsła
  • Wypukła
  • Graniczna


Procesem odwrotnym do plazmolizy jest deplazmoliza.

Roztwór hipertoniczny - w zjawiskach osmotycznych jest to ten z dwóch kontaktujących się ze sobą roztworów, do którego następuje przepływ indywiduum chemicznego zdolnego do przenikania przez błonę półprzepuszczalną.żywej umieszczone w wodnym roztworze hipertonicznym tracą widę i ulegają skurczeniu (plazmoliza) prowadzącej w skrajnym przypadku do ich śmierci.


Roztwór hipotoniczny - w zjawiskach osmotycznych jest to ten z dwóch kontaktujących się ze sobą roztworów, od którego następuje przepływ indywiduum chemicznego zdolnego do przenikania przez błonę półprzepuszczalną.
Pojęcie to jest zazwyczaj stosowane w biologii i medycynie. Komórki tkanki umieszczone w wodnym roztworze hipotonicznym wchłaniają wodę i nabierają objętości. W medycynie podawanie kroplówki z płynu hipoton
icznego jest stosowane w szybkim zapobieganiu i leczeniu odwodnienia organizmu.

Roztwór izotoniczny -roztwór, który w kontakcie z innym roztworem przez błonę półprzepuszczalną pozostaje z nim w osmotycznej równowadze dynamicznej.
Aby roztwór wykazywał tę cechę, musi mieć identyczny potencjał chemiczny wszystkich indywiduów chemicznych zdolnych do przechodzenia przez błonę półprzepuszczalną, przez którą kontaktuje się z innym roztworem.
Pojęcie to jest najczęściej stosowane w biologii i medycynie. Np. w medycynie płyny, które są długotrwale podawane pacjentom przez krople, muszą być izotoniczne z osoczem krwi, aby nie wywołać odwodnienia
organizmu. Z tych samych przyczyn intensywnie trenujący sportowcy piją napoje izotoniczne, gdyż większość napojów tradycyjnych jest albo hipotoniczna albo powoduje odwodnienie.

Pod mikroskopem oglądałyśmy:

  • Nabłonki z jamy ustnej
  • Płuco człowieka
  • Jądro człowieka
  • Skóra lu dzka
  • Pylnik lili z dojrzewającego pylnika

Same musiałyśmy znaleźć obraz, co okazało się trudniejszym zadaniem niż jak nam się wydawało. Po obejrzeniu preparatów, same zrobiłyśmy preparat cebuli.
By sporządzić preparat potrzebujemy:

  • szkiełka podstawowego
  • szkiełka nakrywkowego
  • materiału badawczego
  • igły preparacyjnej
  • pipety
  • skalpelów
  • wodę

Ostatnim zadaniem było "zrobienie" preparatu. Najpierw przetarłyśmy bawełnianą ściereczką szkiełka, z cebuli oddzieliłyśmy cienką błonkę od jej liści skalpelem. Położyłyśmy ją na szkiełko podstawowe, wlałyśmy na to jedną kroplę wody za pomocą pipety, a potem ostrożnie położyłyśmy na cebulę szkiełko nakrywkowe.Po skończonym badaniu wszystko umyłyśmy, wytarłyśmy i odstawiłyśmy na swoje miejsca.

(wszystkie zdjęcia będą w filmiku)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz