Dzisiejsze zajęcia odbyły się po pierwszym dniu rekolekcji w naszej szkole. W godzinach 11:00-12:30 jednak nie co przedłużyły. Na samym początku miałyśmy wymyśleć jakieś nowe słowo, nasza wyobraźnia pozwoliła nam na kilka słów, a to ich przykłady:
- Ostrzoki- nóż
- Emurekla- zakupy w sklepie odzieżowym
- Łyżeczoki- łyżeczka
Kolejnym zadaniem była zabawa, dzięki której nauczyłyśmy się odróżniać ogół od szczegół. Do ogółu pisałyśmy szczegół, zagniotłyśmy ogół i do szczegółu pisałyśmy ogół (jakie to skomplikowane) zamieniając się przy tym kartkami w prawą stronę. I tak oto powstały nam takie "historie" :
Chmura-> biały (kolor)-> fartuch-> guzik-> bluzka-> rękaw-> bluzka
Państwo-> flaga-> naród-> ludzie-> społeczeństwo-> kobiety-> piersi
Przychodnia->lekarz->gabinet lekarski-> wiertło->narzędzie->śrubokręt->garaż
Centrum-> sklep-> masło -> mleko-> krowa-> łaty-> dziura
Wieża-> szczyt->wieżowiec-> okno-> dom-> kanapa-> meble
Po zabawie na której z państwa zrobiliśmy piersi, przyszedł czas na naukę Pani pokazała nam z czego składa się mikroskop:
Składa się on z:
- Układu mechanicznego:
- Statyw z podstawką
- Stolik
- Tubus
- Rewolwer
- Śruba makrometryczna
- Śruba mikrometryczna
- Blokada przed zgnieceniem preparatu
- Włącznik oświetlenia
- Pokrętło regulacji natężenia światła
- Śruba x
- Układu optycznego:
- Okular (11)
- Soczewka Barlowa 1,6 X (12)
- Obiektyw (13)
- Źródło światła diodowe, dolne (przechodzące) (14)
- Źródło światła diodowe, górne (odbite) (15)
- Kondensator N.A 0,65 (16)
- Nasadka rozpraszająca dolne światła (17)
- Obrotowy zestaw filtrów barwnych (18)
Omówiłyśmy, jaka część mikroskopu do czego służy, już wyjaśniamy czym jest np. rewolwer a czym soczewka Barlowa, otóż:
1. Statyw zapewnia sztywność całej konstrukcji, która determinuje, czy dla regulacji odległości obiektyw-przedmiot (nastawiania na ostrość) opuszczamy-podnosimy stolik przedmiotowy, czy też wykonujemy te ruchy tubusem (wraz z mocowanymi do niego obiektywami, okularami i innymi akcesoriami).
2. Stolik przedmiotowy czworoboczny, z otworem w środku, jest przesuwany. Służy do umocowania preparatu i jego przesuwu w poziomie w osiach X, Y, w zależności od rozwiązania konstrukcyjnego; przez jego ruch w pionie reguluje się odległość obiektyw-przedmiot (tj. nastawia się ostrość).
3. Tubus to przestrzeń pomiędzy obiektywem a nasadką okularową, w której następuje formowanie się obrazu;
4. Rewolwer to przyrząd, gdzie umiejscowione są obiektywy mikroskopu, które są osadzone w gniazdach obrotowej tarczy; jego obracanie umożliwia prostą zmianę obiektywu a tym samym używanego powiększenia.
5. 6. Śruba makrometryczna i mikrometryczna: śruby służące do ustawiania odległości przedmiot-obiektyw (nastawiania ostrości).W zależności od konstrukcji śruba podnosi-opuszcza stolik przedmiotowy lub tubus z obiektywami. Śruba ruchu drobnego - mikrometryczna, zaopatrzona jest zwykle w podziałkę.
7. Blokada przed zgnieceniem preparatu to śruba, która ogranicza wysokość podnoszenie stolika (podczas ustawiania ostrości). Fabrycznie śruba ustawiona jest tak, aby zabezpieczać preparat przed zgnieceniem i jednocześnie uzyskać ostrość obrazu z obiektywem 40x.
8. Włącznik oświetlenia, pokrętło wyboru rodzaju oświetlenia pozwala wybrać rodzaj oświetlenia: pozycja OFF – światło wyłączone; pozycja I – światło dolne; pozycja II - światło górne; pozycja III - światło dolne + górne.
9. Pokrętło regulacji natężenia oświetlenia pozwala płynnie ustawić moc (natężenie) oświetlenia.
10. Śruba X – aby możliwe było obracanie głowicy monookularowej o 360° należy poluzować tę śrubę. Po poluzowaniu tej śruby, głowicę mikroskopu można ustawić w dogodnym położeniu o
bserwacyjnym.
11. Okular osadzony w górnej części tubusu, składa się z dwóch soczewek płasko-wypukłych, górnej od strony oka i dolnej, zamykającej okular; służy do powiększenia obrazu tworzonego przez obiektyw mikroskopu, dodatkowo może korygować wady obrazu z obiektywu
12. Soczewka Barlowa zwiększa powiększenie. Przy prawie całkowicie wyciągniętej soczewce Barlowa powiększenie wzrasta do wartości 1,6X.
13. Obiektyw osadzony jest w dolnej części tubusu. Składa się on z kilku soczewek umieszczonych w oprawie metalowej; zbiera światło przechodzące przez przedmiot i tworzy jego powiększony obraz
14. Źródło światła diodowe, dolne umieszczone jest pod kondensorem bądź pod stolikiem. Służy do obserwacji preparatów mikroskopowych przeźroczystych w świetle przechodzącym
15. Źródło światła diodowe, górne umieszczone jest nad stolikiem. Służy do obserwacji preparatów, obiektów nieprzeźroczystych w świetle odbitym.
16. Kondensor układ optyczny, składający się zwykle z dwóch lub więcej soczewek, przetwarzający rozbieżne wiązki światła na wiązki równoległe lub zbieżne, służące do oświetlania obiektu; jest wtórnym źródłem oświetlenia.
17. Nasadka rozpraszająca dolne źródło światła
18. Filtry barwne służą do wydobycia, podkreślenia określonych struktur, poprawiają komfort obserwacji.
Kolejnym zadaniem było znalezienie w Internecie kilka pojęć tj. :
- plazmoliza
- roztwór hipertoniczny
- roztwór hipotyczny
- roztwór izotoniczny
A oto ich definicja:
Plazmoliza- proces tracenia wody w komórce w roztworze hipertonicznym . W wyn
iku tego następuje
obkurczenie cytoplazmy od ścian komórki. Dotyczy ona wyłącznie komórek roślinnych.
Wyróżnia się 3 rodzaje plazmolizy:
Kątowa
- Wklęsła
- Wypukła
- Graniczna
Procesem odwrotnym do plazmolizy jest deplazmoliza.
Roztwór hipertoniczny - w zjawiskach osmotycznych jest to ten z dwóch kontaktujących się ze sobą roztworów, do którego następuje przepływ indywiduum chemicznego zdolnego do przenikania przez błonę półprzepuszczalną.żywej umieszczone w wodnym roztworze hipertonicznym tracą widę i ulegają skurczeniu (plazmoliza) prowadzącej w skrajnym przypadku do ich śmierci.
Roztwór hipotoniczny - w zjawiskach osmotycznych jest to ten z dwóch kontaktujących się ze sobą roztworów, od którego następuje przepływ indywiduum chemicznego zdolnego do przenikania przez błonę półprzepuszczalną.
Pojęcie to jest zazwyczaj stosowane w biologii i medycynie. Komórki tkanki umieszczone w wodnym roztworze hipotonicznym wchłaniają wodę i nabierają objętości. W medycynie podawanie kroplówki z płynu hipoton
icznego jest stosowane w szybkim zapobieganiu i leczeniu odwodnienia organizmu.
Roztwór izotoniczny -roztwór, który w kontakcie z innym roztworem przez błonę półprzepuszczalną pozostaje z nim w osmotycznej równowadze dynamicznej.
Aby roztwór wykazywał tę cechę, musi mieć identyczny potencjał chemiczny wszystkich indywiduów chemicznych zdolnych do przechodzenia przez błonę półprzepuszczalną, przez którą kontaktuje się z innym roztworem.
Pojęcie to jest najczęściej stosowane w biologii i medycynie. Np. w medycynie płyny, które są długotrwale podawane pacjentom przez krople, muszą być izotoniczne z osoczem krwi, aby nie wywołać odwodnienia
organizmu. Z tych samych przyczyn intensywnie trenujący sportowcy piją napoje izotoniczne, gdyż większość napojów tradycyjnych jest albo hipotoniczna albo powoduje odwodnienie.
Pod mikroskopem oglądałyśmy:
- Nabłonki z jamy ustnej
- Płuco człowieka
- Jądro człowieka
- Skóra lu dzka
- Pylnik lili z dojrzewającego pylnika
Same musiałyśmy znaleźć obraz, co okazało się trudniejszym zadaniem niż jak nam się wydawało. Po obejrzeniu preparatów, same zrobiłyśmy preparat cebuli.
By sporządzić preparat potrzebujemy:
- szkiełka podstawowego
- szkiełka nakrywkowego
- materiału badawczego
- igły preparacyjnej
- pipety
- skalpelów
- wodę
Ostatnim zadaniem było "zrobienie" preparatu. Najpierw przetarłyśmy bawełnianą ściereczką szkiełka, z cebuli oddzieliłyśmy cienką błonkę od jej liści skalpelem. Położyłyśmy ją na szkiełko podstawowe, wlałyśmy na to jedną kroplę wody za pomocą pipety, a potem ostrożnie położyłyśmy na cebulę szkiełko nakrywkowe.Po skończonym badaniu wszystko umyłyśmy, wytarłyśmy i odstawiłyśmy na swoje miejsca.
(wszystkie zdjęcia będą w filmiku)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz