O nas

Strzepcz, Pomorskie, Poland
Jesteśmy młodymi osobami tryskającymi energią. Lubimy nowe wyzwania, jesteśmy osobami wymagającymi, nie tylko od otoczenia ale przede wszystkim od siebie. Naszym zdaniem nauka poprzez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Wiemy, że uczestnicząc w tym projekcie nie będziemy się nudzić, a świetnie bawić.

sobota, 14 marca 2009

(12) 11.03.09 Zajęcia z przedsiębiorczości. -Podaż i popyt-

Hej ! :)
Na dzisiejszych zajęciach z przedsiębiorczości dowiedzieliśmy się dużo ciekawych, a zarazem praktycznych rzeczy o popycie.
Zaczynając od początku:
Popyt- to zainteresowanie danym dobrem (ilość nabywana) przy danej jego cenie w danym czasie.
Pani wytłumaczyła nam co mówi prawo
popytu, mianowicie prawo popytu informuje nas o tym, że gdy cena dobra rośnie, spada ilość danego dobra, jaką są skłonni kupić konsumenci, przy założeniu pozostałych wielkości stałych. Dowiedzieliśmy się także, co oznaczają takie pojęcia jak: popyt elastyczny i nieelastyczny .
  • Popyt elastyczny- wielkość popytu zmienia się bardziej niż wysokość cen, np. cała klasa się przeziębi, ma straszny katar idą więc do sklepu po chusteczki higieniczne, cena minimalnie wzrośnie, gdyż uczniowie mogą kupić inne substytuty zastępcze.
  • Popyt nieelastyczny- sytuacja, w której wielkość popytu zmienia się stosunkowo mniej niż wysokość ceny, np. w okresie Wielkanocy rośnie zapotrzebowanie na jajka tzn., że jest coraz mniej jajek na rynku. Sprzedawca widząc, że z dnia na dzień sprzedaje coraz więcej jajek podwyższa ich cenę. Klient aby np. upiec ciasto potrzebuje jajek tzn., że musi kupić jajka po droższej cenie.
Elastyczność cenowa popytu- jest to miara reagowania konsumentów na zmiany cen. Porównuje ona zmianę wielkości popytu ze zmianą ceny. Poznaliśmy czynniki wpływające na elastyczność cenową popytu na dany produkt:
  • produkty mające wiele substytutów najczęściej jest elastyczny- ponieważ kiedy cena wzrasta łatwo jest kupić produkt zastępczy. Natomiast produkty mające niewiele substytutów najczęściej jest nieelastyczny, ponieważ nabywcy nie mają wielu możliwości wyboru.
  • towary i usługi pochłaniające większą część budżetu konsumenta jest elastyczny- bo, zmiana w większym stopniu wpłynie na wydatki konsumenta. Natomiast towary i usługi mające niewielki udział w budżecie konsumenta jest nieelastyczny- ponieważ zmiana cen danych produktów znacznie mniejszym stopniu wpłynie na ogólne wydatki konsumenta.
  • Im więcej czasu mają konsumenci na dostosowanie się do zmian wysokości cen, tym bardziej zwiększą zakupy w odpowiedzi na spadek cen, a zmniejszają na wzrost cen.
Dochód całkowity :
Cena* wielkość popytu = dochód całkowity
Np.: 5zł * 15 sztuk = 75zł

Podaż-to ilość danego towaru, którą sprzedający zaoferują do sprzedaży w danym momencie i miejscu w zależności od poziomu cen.

Prawo podaży mówi, że wraz ze wzrostem ceny wzrasta podaż, a w przypadku obniżania się ceny – podaż maleje.

Mamy nadzieję że nasze zajęcia podobają się wam tak jak nam.:)
Czekajcie wytrwale na następne posty.
Pozdrawiamy tygrysy wiedzy

PS. Jeżeli ktoś chce poczytać coś więcej na temat ,,Prawa podaży i popytu„
zapraszamy na stronę Encyklopedii zarządzania (klik)

Inflacja-czyli zjawisko monetarne wywołane szybszym przyrostem ilości pieniądza
niż produkcji (spadek siły nabywczej pieniądza). Na rynku obserwowana jest jako długotrwały wzrost ogólnego, średniego poziomu cen określonego koszyka dóbr.


Wykres inflacji w Polsce (lata 1992-2006)

Do przyczyn inflacji możemy zaliczyć:
  • nadmierna emisja pieniędzy, nieproporcjonalna do wzrostu gospodarczego, prowadzona poprzez dodruk banknotów, oprocentowanie pieniędzy albo działalność kredytową banków komercyjnych (tzw. “bankowa kreacja pieniądza”).
  • niespodziewany i gwałtowny wzrost kosztów produkcyjnych (np. surowców energetycznych), który prowadzi do ograniczenia agregatowej podaży
  • wzrost agregatowego popytu w gospodarce
  • niezrównoważony budżet państwa (wydatki przewyższają wpływy do budżetu)
  • przeinwestowanie gospodarki (nadmierne rozwinięcie procesu inwestycyjnego finansowanego przez państwo)
  • ingerencja państwa w politykę emisyjną banku centralnego, co prowadzi w rezultacie do nadmiernej ilości pieniądza.
  • wadliwa struktura gospodarki
  • import inflacji (wraz ze wzrostem cen artykułów z importu przez dany kraj następuje wzrost kosztów produkcji, a co za tym idzie wzrost cen)
  • długookresowe dodatnie saldo bilansu handlowego (nadwyżka eksportu nad importem)
  • recesja gospodarcza (obniżenie wydajności pracy, a tym samym wzrost kosztów produkcji)
  • monopolizacja gospodarki (monopoliści wzrost kosztów produkcji mogą przenosić na cenę)
Negatywne skutki inflacji:
  • Realny spadek wartości zobowiązań i wierzytelności, które nie podlegają waloryzacji. Szczególnie skutkiem inflacji jest względne zmniejszenie się dochodów osób, których nominalne dochody są stałe – te niekorzystne konsekwencje inflacji można w pewnym stopniu zmniejszyć dokonując odpowiednio często waloryzacji zobowiązań.
  • Tzw. koszty zdartych zelówek – są związane z tym, że w warunkach wysokiej inflacji ludzie dążą do utrzymywania mniejszych zasobów gotówki, co związane jest z pewnymi kosztami, jak np. koszty dojazdu do bankomatu – wraz z rozpowszechnianiem się obrotu bezgotówkowego znaczenie tych kosztów będzie maleć.
  • Tzw. koszty zmienianych jadłospisów – są to koszty związane z tym, że w warunkach wysokiej inflacji firmy częściej muszą zmieniać ceny, co wiąże się z dodatkowymi kosztami – przykładowo restauracje muszą częściej zmieniać jadłospisy.
  • Konsumentom łatwiej jest porównywać ceny oferowane przez różnych sprzedawców, gdy inflacja jest niska.
Inne skutki inflacji np.:
  • Ponieważ siła nabywcza pieniądza maleje, konsumenci chcą się go pozbyć, zakupując dobra, których wartość nie maleje. Tym samym napędzają te sektory gospodarki, które produkują dobra trwałe (szeroko pojęte maszyny, biżuterię, złoto itp.).
  • Ponieważ rosną ceny dóbr, konsumenci chętniej kupują ich tańsze zamienniki. Na przykład, gdy drożeje szynka z 10 zł/kg do 12 zł/kg, a kiełbasa z 5 zł/kg do 6 zł/kg (oba produkty po 20%), to osoby, których już nie stać na zakup szynki, kupią kiełbasę. Tym samym producenci kiełbas zwiększą dochody, a producenci szynki – zmniejszą.
  • Powyższy skutek wywołuje wzrost (niekoniecznie równomierny) cen innych towarów. Jeżeli wzrasta cena benzyny (także np. przez nakładanie podatków, w tym akcyzy), rosną koszty transportu i ceny wszystkich towarów, które są transportowane. Tym samym wzrost ceny benzyny może spowodować wzrost cen chleba.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz