Dzisiejsze zajęcia były bardzo fajne, ponieważ nadal pracowaliśmy nad badaniem wody, przeprowadziłyśmy kilka testów:
Instrukcja przeprowadzenia testu:
2.) Drugim doświadczeniem było zbadanie zawartości NO3 w wodzie.
Instrukcja zastosowania testu:
Bardzo miło współpracowało się w grupie, jednak nie pozostaliśmy na tych 2 doświadczeniach. Oczywiście powinnyśmy poczekać 10 minut przed zapisaniem wyników i tak uczyniłyśmy, ale nie zapominajmy że mamy dostępne 11 próbówek, z czego zużyte zostało 7. Wzięłyśmy resztę próbówek i zaczęłyśmy pracować nad pozostałymi doświadczeniami.
3.) Szybko wzięłyśmy się za kolejny test, tym razem NO2, który służy do kontroli zawartości azotynu w wodzie.
Instrukcja zastosowania testu:
4.) Ostatnim doświadczeniem było zbadanie zawartości żelaza w przeznaczonej do badania wodzie.
Instrukcja zastosowania testu:
Oto nasze wyniki:
- twardości karbonowej,
- zawartość azotanu w wodzie,
- zawartość azotynu w wodzie,
- zawartość żelaza w wodzie.
Instrukcja przeprowadzenia testu:
- Naczynie miernicze popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
- Naczynie miernicze napełnić wodą przeznaczoną do badania w ilości 5 ml.
- Wkraplać odczynnik licząc krople, po każdej kropli mieszać przechylając naczynie aż gama koloru przejdzie z niebieskiego do żółtego.
- Jedna kropla zużytego odczynnika odpowiada 1°d twardości karbonowej.
2.) Drugim doświadczeniem było zbadanie zawartości NO3 w wodzie.
Instrukcja zastosowania testu:
- Próbówkę popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
- Próbówkę napełnić wodą w ilości 10 ml (za pomocą załączonej strzykawki)
a.) dodać 2 duże łyżki miernicze odczynnika 1.
b.) dodać 6 kropli odczynnika 2 próbówkę zatkać i dokładnie 1 minutę silnie potrząsać
c.) odstawić aż do ostatecznego wytworzenia się kolorów. - Próbówkę umieścić na bloku komparatora.
- Blok komparatora z próbką przesuwać na skali komparatora tam i z powrotem aż kolor próbki z odczynnikiem odpowiadać będzie kolorowi na skali.
- Zawartość azotanu odczytać na nacięciu komparatora.
Bardzo miło współpracowało się w grupie, jednak nie pozostaliśmy na tych 2 doświadczeniach. Oczywiście powinnyśmy poczekać 10 minut przed zapisaniem wyników i tak uczyniłyśmy, ale nie zapominajmy że mamy dostępne 11 próbówek, z czego zużyte zostało 7. Wzięłyśmy resztę próbówek i zaczęłyśmy pracować nad pozostałymi doświadczeniami.
3.) Szybko wzięłyśmy się za kolejny test, tym razem NO2, który służy do kontroli zawartości azotynu w wodzie.
Instrukcja zastosowania testu:
- Próbówkę popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
- Próbówkę napełnić wodą w ilości 5 ml (za pomocą załączonej strzykawki)
a.) dodać 5 kropli odczynnika 1, a następnie dodać odczynnik 2. Po każdym dodaniu odczynnika zamieszać przez przechylanie próbówki.
b.) odstawić aż do ostatecznego wytworzenia się farb (3min.) - Próbówkę umieścić na bloku komparatora.
- Blok komparatora z próbką przesuwać na skali komparatora tam i z powrotem aż kolor próbki z odczynnikiem odpowiadać będzie kolorowi na skali.
- Zawartość azotanu odczytać na nacięciu komparatora.
4.) Ostatnim doświadczeniem było zbadanie zawartości żelaza w przeznaczonej do badania wodzie.
Instrukcja zastosowania testu:
- Próbówkę popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
- Próbówkę napełnić wodą w ilości 5 ml (za pomocą załączonej strzykawki)
- Dodać 5 kropli odczynnika Fe, następnie zamieszać przez przechylenie próbówki. Odstawić na dokładne 5 minut.
- Próbówkę umieścić na bloku komparatora.
- Blok komparatora z próbką przesuwać na skali komparatora tam i z powrotem aż kolor próbki z odczynnikiem odpowiadać będzie kolorowi na skali.
- Zawartość żelaza odczytać na nacięciu komparatora.
Oto nasze wyniki:
Rodzaj wody | Twardość karbonowa
(KH) | Zawartość azotanu
(NO3) | Zawartość azotynu
(NO2) | Zawartość żelaza
(Fe) |
Woda z akwarium | 5°d | 40/50 | 1 | 0,05 |
Jezioro Lewinko | 6°d | 5/10
| 0,2 | 0,8 |
Wodociągowa Lewino | 10°d | 0,5/0,5 | 0,01 | 0,1 |
Deszczówka | 7°d | 1/1
| 0,1 | 0,2 |
Gazowana „Leonianka” | 7°d | 0,5/0,5
| 0,01 | 0 |
Ze studni | 3°d | 5/10
| 0,01 | 0 |
Żywiec smakowa | 6°d | 1/1 | 0,01 | 0 |
Zajęcia odbyły się w bardzo fajnej, miłej atmosferze. Zrobiliśmy wszystkie doświadczenia, które miałyśmy w planach zrobić. Po zakończeniu doświadczeń wszystko umyłyśmy, powycierałyśmy czystymi papierowymi ręcznikami i poukładałyśmy wszystko na swoje, wyznaczone miejsca.
Krótki filmik, o ile hm.. znów nie wystąpi błąd:
Ku naszemu zdumieniu filmik się wczytał... xD
Buziaki przesyłają wasze tygrysy ;))
Buziaki przesyłają wasze tygrysy ;))
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz