O nas

Strzepcz, Pomorskie, Poland
Jesteśmy młodymi osobami tryskającymi energią. Lubimy nowe wyzwania, jesteśmy osobami wymagającymi, nie tylko od otoczenia ale przede wszystkim od siebie. Naszym zdaniem nauka poprzez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Wiemy, że uczestnicząc w tym projekcie nie będziemy się nudzić, a świetnie bawić.

sobota, 14 marca 2009

(13) 13.03.09 Zajęcia matematyczno-przyrodnicze

Cześć !
Dzisiejsze zajęcia były bardzo fajne, ponieważ nadal pracowaliśmy nad badaniem wody, przeprowadziłyśmy kilka testów:
  • twardości karbonowej,
  • zawartość azotanu w wodzie,
  • zawartość azotynu w wodzie,
  • zawartość żelaza w wodzie.
1.) Naszym pierwszym doświadczeniem na dzisiejszych zajęciach był test KH, czyli twardości karbonowej.

Instrukcja przeprowadzenia testu:
  • Naczynie miernicze popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
  • Naczynie miernicze napełnić wodą przeznaczoną do badania w ilości 5 ml.
  • Wkraplać odczynnik licząc krople, po każdej kropli mieszać przechylając naczynie aż gama koloru przejdzie z niebieskiego do żółtego.
  • Jedna kropla zużytego odczynnika odpowiada 1°d twardości karbonowej.
Test KH jest prostym w zastosowaniu, szybkim określającym twardość karbonową lub zdolność wiązania kwasu w wodzie słodkiej lub słonej. Każde badanie przeprowadziliśmy na 7 rodzajach wód. Wszystko zrobiłyśmy według instrukcji, no i powąchałyśmy odczynnik, chciałyśmy tylko określić jego zapach... ;_)

2.) Drugim doświadczeniem było zbadanie zawartości NO3 w wodzie.

Instrukcja zastosowania testu:
  • Próbówkę popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
  • Próbówkę napełnić wodą w ilości 10 ml (za pomocą załączonej strzykawki)
    a.) dodać 2 duże łyżki miernicze odczynnika 1.
    b.) dodać 6 kropli odczynnika 2 próbówkę zatkać i dokładnie 1 minutę silni
    e potrząsać
    c.) odstawić aż do ostatecznego wytworzenia się kolorów.
  • Próbówkę umieścić na bloku komparatora.
  • Blok komparatora z próbką przesuwać na skali komparatora tam i z powrotem aż kolor próbki z odczynnikiem odpowiadać będzie kolorowi na skali.
  • Zawartość azotanu odczytać na nacięciu komparatora.
I oto było nasze doświadczenie numer 2 :_)
Bardzo miło współpracowało się w grupie, jednak nie pozostaliśmy na tych 2 doświadczeniach. Oczywiście powinnyśmy poczekać 10 minut przed zapisaniem wyników i tak uczynił
yśmy, ale nie zapominajmy że mamy dostępne 11 próbówek, z czego zużyte zostało 7. Wzięłyśmy resztę próbówek i zaczęłyśmy pracować nad pozostałymi doświadczeniami.

3.) Szybko wzięłyśmy się za kolejny test, tym razem NO2, który służy do kontroli zawartości azotynu w wodzie.



Instrukcja zastosowania testu:
  • Próbówkę popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
  • Próbówkę napełnić wodą w ilości 5 ml (za pomocą załączonej strzykawki)
    a.) dodać 5 kropli odczynnika 1, a następnie dodać odczynnik 2. Po każdym dodaniu odczynnika zamieszać przez przechylanie próbówki.
    b.) odstawić aż do ostatecznego wytworzenia się farb (3min.)
  • Próbówkę umieścić na bloku komparatora.
  • Blok komparatora z próbką przesuwać na skali komparatora tam i z powrotem aż kolor próbki z odczynnikiem odpowiadać będzie kolorowi na skali.
  • Zawartość azotanu odczytać na nacięciu komparatora.
Spojrzałyśmy na zegarek i okazało się, że o godzinie 15.52 możemy odczytać zarówno zawartość azotanu, jak i azotynu w wodzie. Po 3 minutach badania NO2 i 10 minutach badania NO3 wzięłyśmy nasze skale komparatora i razem odczytywałyśmy zawartość NO2 i NO3 w wodzie. Okazało się, że wyniki są naprawdę różne.

4.) Ostatnim doświadczeniem było zbadanie zawartości żelaza w przeznaczonej do badania wodzie.

Instrukcja zastosowania testu:
  • Próbówkę popłukać wielokrotnie wodą przeznaczoną do badania.
  • Próbówkę napełnić wodą w ilości 5 ml (za pomocą załączonej strzykawki)
  • Dodać 5 kropli odczynnika Fe, następnie zamieszać przez przechylenie próbówki. Odstawić na dokładne 5 minut.
  • Próbówkę umieścić na bloku komparatora.
  • Blok komparatora z próbką przesuwać na skali komparatora tam i z powrotem aż kolor próbki z odczynnikiem odpowiadać będzie kolorowi na skali.
  • Zawartość żelaza odczytać na nacięciu komparatora.
I tak oto skończyliśmy z badaniem wody. Wykorzystaliśmy na te badania 3 spotkania, czyli 6 godzin lekcyjnych, tzn. 4,5 godziny... a to jest 270 minut, czyli 16200 sekund. Patrząc na te liczby wydają się małe, jednak odczuwa się je zupełnie inaczej, jakby minął cały dzień.
Oto nasze wyniki:

Rodzaj wody

Twardość karbonowa
(KH)

Zawartość azotanu
(NO3)

Zawartość azotynu
(NO2)

Zawartość żelaza
(Fe)

Woda z akwarium

5°d

40/50

1

0,05

Jezioro Lewinko

6°d

5/10

0,2

0,8

Wodociągowa Lewino

10°d

0,5/0,5

0,01

0,1

Deszczówka

7°d

1/1


0,1

0,2

Gazowana „Leonianka”

7°d

0,5/0,5

0,01

0

Ze studni

3°d

5/10

0,01

0

Żywiec smakowa

6°d

1/1

0,01

0




Zajęcia odbyły się w bardzo fajnej, miłej atmosferze. Zrobiliśmy wszystkie doświadczenia, które miałyśmy w planach zrobić. Po zakończeniu doświadczeń wszystko umyłyśmy, powycierałyśmy czystymi papierowymi ręcznikami i poukładałyśmy wszystko na swoje, wyznaczone miejsca.
Krótki filmik, o ile hm.. znów nie wystąpi błąd:




Ku naszemu zdumieniu filmik się wczytał... xD
Buziaki przesyłają wasze tygrysy ;))

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz