O nas

Strzepcz, Pomorskie, Poland
Jesteśmy młodymi osobami tryskającymi energią. Lubimy nowe wyzwania, jesteśmy osobami wymagającymi, nie tylko od otoczenia ale przede wszystkim od siebie. Naszym zdaniem nauka poprzez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Wiemy, że uczestnicząc w tym projekcie nie będziemy się nudzić, a świetnie bawić.

środa, 29 kwietnia 2009

(23) Zajęcia matematyczno-przyrodnicze


Żółwik ;)

Na dzisiejszych zajęciach dostaliśmy karty pracy, starałyśmy się je uzupełnić.
W ciągu 2 minut kazano nam odpowiedzieć na 5 pytań. Podjęłyśmy się tego zadania.
Oto nasza twórcza wyobraźnia:

  1. Wymyśl dwa dowolne ulepszenia bezprzewodowego czajnika elektrycznego

    • Mogłoby się ustawić temperaturę,
    • Unowocześnić go tak by był ekologicznym produktem

  2. Wymyśl dwa dowolne ulepszenia szkolnej ławki

    • Podłączenie do tablicy interaktywnej, pisano by na ławce a wszystko wyświetlane byłoby na takiej tablicy,
    • Wbudowany komputer.

  3. Wymyśl dwa dowolne ulepszenia zamka patentowego do drzwi

    • Mógłby być na
      • dotyk,
      • oko,
      • głos,
    • Nie zaszkodziłoby gdyby był niewidoczny i tylko właściciel wiedziałby gdzie go szukać.

  4. Wymyśl dwa dowolne ulepszenia klocków lego

    • Ustawiałyby się według kolorów,
    • Wydawałby dźwięki

  5. Wymyśl dwa dowolne ulepszenia zegara ściennego

    • Połączenie z internetem,
    • "Kameleon" zmienia kolor według humoru właściciela.
Kolejnym zadaniem było wynalezienie jak najwięcej sposobów użytku linijki 30 cm. Zaliczyliśmy ją do użytku:
  1. Mieszania np. herbatki <łyżeczka
  2. Krojenie np. chlebka
  3. Jedzenie obiad, jogurtu
  4. Zadawania kar cielesnych np. nauczycielom
  5. Do trików nerwowych
  6. Przecinania np. kartek
  7. Linijka jako poziomica
  8. i wiele innych, a ty jaki masz pomysł ?
Następnie dostaliśmy następną kartę pracy, tutaj też pogłówkowaliśmy.




Mieszanina

Przykłady


W przyrodzie

W gospodarce człowieka

1.

Powietrze

Gaz

2.

Mgła w powietrzu, piana na falach morskich.

Coca-Cola, Pepsi, Mirinda itp.

3.

Woda i ścieki komunalne. Woda i mocz.

Woda z cytryną, woda z alkoholem.

4.

Fermentacja

Kurz w powietrzu, drożdże

5.

Kra lodowa, morza i oceny (woda + sól kamienna)

Mydło w wodzie, cukier + woda,

6.

Stop złota, srebra i innych kruszców

Beton

Następnie pani Justyna powiedziała, że będziemy mówić dwie liczby od 1 do 10 xD
  • 5 i 7 -Edyta
  • 4 i 8 - Weronika
  • 1 i 9 - Natalia
  • 6 i 8 - Marysia
  • 1 i 3 - Magda
Oznaczało to, że poprzez te wypowiedziane liczby sporządzimy mieszaninę.
Okazało się, że będą one składać się z:

  • piasek + benzyna } Edyta
  • mydło + białko jaja kurzego } Weronika
  • glina + atrament } Natalia
  • proszek do prania + białko jaja kurzego } Marysia
  • glina + ocet } Magda
Po naszym "świadomym" wyborze podano nam kilka pojęć związanych z rozdzielaniami mieszanin, część jest nam znana, niektóre usłyszeliśmy po raz pierwszy.

  1. odparowanie- stosowne jest do rozdzielania składników, kiedy jeden z nich jest nielotnya)odparowanie- stosowne jest do rozdzielania składników, kiedy jeden z nich jest nielotny np. rozdzielanie soli i wody
  2. krystalizacja- wydzielanie z roztworu substancji w postaci kryształów
    np.pozyskiwanie cukru i soli
  3. sączenie(filtracja)- polega na przelewaniu mieszaniny przez sączek, ciała stałe pozostają na filtrze a płyny ściekają do pojemnika
  4. sedymentacja- opadanie na dna cięższych cząsteczek pod wpływem środka ciężkości
  5. dekantacja- oddzielanie ciała stałego od cieczy poprzez zlanie cieczy znad osadu
  6. destylacja- polega na rozdzielaniu składników mieszaniny jednorodnej, które różnią się temperaturą wrzenia przy użyciu rozdzielacza- za pomocą rozdzielacza oddzielamy substancje nie rozpuszczające się w sobie, ciecze
  7. ekstrakcja- polega na rozdzielaniu mieszaniny i wykorzystaniu różnic w rozpuszczalności substancji
  8. adsorpcja- polega na wykorzystaniu podłoża, które pochłania jeden ze składników mieszaniny
  9. chromatografia- wykorzystuje różnicę w szybkości poruszania się składników mieszaniny np. rozdzielanie soli i wody

Następnie przeczytałyśmy instrukcję sporządzenia mieszanin ;)
I wzięłyśmy się do pracy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz