Dzisiaj odbyły się 20 zajęcia, temat brzmiał:
Ogólne zasady przygotowania roztworu nasyconego.
Dostaliśmy karty pracy , które każdy chciał wypełnić, no częściowo musiał.
Najpierw musieliśmy odpowiedzieć na dwa pytania, wymagały one naszej wyobraźni i wiedzy.
Pierwsze pytanie brzmiało:
Dostaliśmy karty pracy , które każdy chciał wypełnić, no częściowo musiał.
Najpierw musieliśmy odpowiedzieć na dwa pytania, wymagały one naszej wyobraźni i wiedzy.
Pierwsze pytanie brzmiało:
Co by było, gdyby nagle zniknęły z powierzchni Ziemi wszystkie ptaki?
Nasze odpowiedzi były bardzo pomysłowe, ale także jedna z nas spojrzała na to z naukowego punktu patrzenia, bowiem odpowiedzi brzmiały:
- Brak ptasiego śpiewu,
- Nie istniałby taki zawód jak: ornitolog,
- Oczywiście poduszki z piór ptaków, też by nie istniały,
- Zachwianie równowagi biologicznej, nasilenie insektów
Co by było, gdyby w wodzie nic się nie rozpuszczało ?
Czy wiecie jakie miałyśmy pomysły .?. No takie olśnienie i zdanie sobie sprawy z powagi sytuacji, otóż:
Mianowicie:
Każda z nas podjęła się jednego z nich, oto one:
Tak, tak wiemy, że niewyraźnie, jednak proszę o spokój wszystko będzie w filmiku number 3 .
Teraz nasze przygotowania do roztworu nasyconego
Potrzebne materiały:
Czy takie jak:
mr= ms + mw
ms= mr - mw
mw= mr- ms
Na podstawie naszych wiadomości mieliśmy wskazać na czym polega różnica między rozpuszczalnością a stężeniem procentowym. Staraliśmy się jak mogliśmy, oczywiście coś narysowałyśmy, ponieważ wyjaśnienie miałyśmy przedstawić w formie graficznej z jak najmniejszą ilością słów (nasze talenty plastyczne zobaczycie niebawem w filmiku)
Następnie obliczyłyśmy jakie stężenie procentowe miał nasz roztwór w temperaturze 30°C a jakie o 10°C I co z tego wynika ? Otóż, wszystkie obliczenia mamy na kartce, którą postaramy się jak najszybciej zeskanować i wstawić na blog. Postarałyśmy się rozwiązać jeszcze jedno zadanie, bardzo ciekawe. Anonimowo wypełniłyśmy kartę oceny naszych dzisiejszych zajęć. Ciekawe, kto, jak i co ocenił na jaką ocenę ? Tak oczywiście nasza ciekawość, jednak jak powiedziała Marie von Ebner-Eschenbach :
Kiedy ciekawość dotyczy poważnych problemów,
nazywa się ją żądzą wiedzy.
Czy wiecie jakie miałyśmy pomysły .?. No takie olśnienie i zdanie sobie sprawy z powagi sytuacji, otóż:
- Zabrakło by sosów,
- Herbata nie byłaby słodka,
- Ziemniaki byłyby mdłe
Mianowicie:
Wzór sumaryczny | Temperatura wody | |||||
0°C | 20°C | 40°C | 60°C | 80°C | 100°C | |
CuSo4 * 5 H2O | 24,0 | 35,5 | 53,2 | 81,8 | 131,2 | 139,5 |
Na2S2O3 * 5 H2O | 107,9 | 176,0 | 442,2 | 214,0* 336,0 | 227,0* 356,0 | 255,0* 400,0 |
NaCl | 35,6 | 35,9 | 36,4 | 37,1 | 38,0 | 39,0 |
C12H22O11 | 179,0 | 204,0 | 238,0 | 288,0 | 363,0 | 488,0 |
KAI(SO4)2*12H2O | 5,9 | 11,3 | 23,6 | 55,8 | 173,2 | 154,0* |
Tak, tak wiemy, że niewyraźnie, jednak proszę o spokój wszystko będzie w filmiku number 3 .
Teraz nasze przygotowania do roztworu nasyconego
Potrzebne materiały:
- cylinder miarowy
- termometr
- zlewka 250 lub 400 ml
- słoik o pojemności 0,2 l
- nitka
- papier milimetrowy formatu A-4
- ołówek
- woda
- waga laboratoryjna
- palnik spirytusowy ze statywem (podstawka)
- szklana bagietka, bądź łyżeczka ze stali nierdzewnej
- patyczek o długości 12-15cm
- niewielki guzik lub spinacz
- linijka z podziałką
- substancja rozpuszczalna
- Przygotuj patyk z nitką i guzikiem tak, aby po wlaniu roztworu do słoika zestaw krystalizacyjny wyglądał jak na poniższym rysunku:
- Na podstawie tabeli rozpuszczalności wybranych związków chemicznych sporządź wykres rozpuszczalności wybranej substancji. Wykonaj go ołówkiem na papierze milimetrowym.
- Z wykresu odczytaj masę substancji potrzebną do sporządzenia roztworu nasyconego w temperaturze 30°C.
- Przelicz ilość potrzebnej substancji na 150 ml wody.
- Odważ, na wadze laboratoryjnej, obliczoną ilość substancji (z dokładnością do 0,1 g.)
- Wsyp ją do zlewki.
- Odmierz cylindrem miarowym 150 ml wody.
- Wlej powoli odmierzoną porcję wody do zlewki.
- Ogrzewaj mieszaninę, ciągle mieszając, aż osiągnie ona temperaturę 30°C, a cała porcja rozpuszczalnej substancji ulegnie rozpuszczeniu. Gdyby tak się nie stało, wtedy podnieś temperaturę roztworu o 5°C.
- Ostrożnie i powoli przelej roztwór do słoika i zamocuj patyk z nicią i guzikiem, bądź spinaczem.
- Odstaw zestaw krystalizacyjny w miejsce, w którym nie będzie narażony na wstrząsy.
Czy takie jak:
mr= ms + mw
ms= mr - mw
mw= mr- ms
Na podstawie naszych wiadomości mieliśmy wskazać na czym polega różnica między rozpuszczalnością a stężeniem procentowym. Staraliśmy się jak mogliśmy, oczywiście coś narysowałyśmy, ponieważ wyjaśnienie miałyśmy przedstawić w formie graficznej z jak najmniejszą ilością słów (nasze talenty plastyczne zobaczycie niebawem w filmiku)
Następnie obliczyłyśmy jakie stężenie procentowe miał nasz roztwór w temperaturze 30°C a jakie o 10°C I co z tego wynika ? Otóż, wszystkie obliczenia mamy na kartce, którą postaramy się jak najszybciej zeskanować i wstawić na blog. Postarałyśmy się rozwiązać jeszcze jedno zadanie, bardzo ciekawe. Anonimowo wypełniłyśmy kartę oceny naszych dzisiejszych zajęć. Ciekawe, kto, jak i co ocenił na jaką ocenę ? Tak oczywiście nasza ciekawość, jednak jak powiedziała Marie von Ebner-Eschenbach :
Kiedy ciekawość dotyczy poważnych problemów,
nazywa się ją żądzą wiedzy.
Właśnie takie jest nasze nastawienie do następnych zajęć, na które czekamy z niecierpliwością.
A w przyszłym tygodniu spotkamy się prawdopodobnie trzy razy, ponieważ skorzystamy z okazji, że trzecioklasiści piszą testy gimnazjalne (trzymamy kciuki) a po ich napisaniu szkoła jest otwarta, my mamy wolne, no oprócz Magdy, która przystępuje do egzaminu. Będziemy się pilnie uczyć.
Serdecznie pozdrawiamy,
Tygrysy Wiedzy.
A w przyszłym tygodniu spotkamy się prawdopodobnie trzy razy, ponieważ skorzystamy z okazji, że trzecioklasiści piszą testy gimnazjalne (trzymamy kciuki) a po ich napisaniu szkoła jest otwarta, my mamy wolne, no oprócz Magdy, która przystępuje do egzaminu. Będziemy się pilnie uczyć.
Serdecznie pozdrawiamy,
Tygrysy Wiedzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz