Na dzisiejszych zajęciach na stole rozstawiłyśmy wszystkie przedmioty które przyniosłyśmy
między innymi:
- Słoiki około 20
- Mleko
- Sól
- Proszek
- Mydło
- Ocet
- Glina
- Piasek
- Mąka ziemniaczana
- Mąka pszenna
- Kakao
- Jajko kurze
chromatografia , czy też ekstrakcja. Dowiedziałyśmy się jakie zadania nas czekają i szybko wzięłyśmy się do pracy. Najpierw musiałyśmy rozdzielić nasze mieszaniny które zrobiłyśmy w domu. Marysia zrobiła to adsorpcją, a Magda i Natalia sączeniem. Po rozdzielaniu tych mieszanin rozróżniłyśmy jakimi mieszaninami są: mieszaniny jednorodna i mieszanina niejednorodna.
A więc:
- Mieszanina niejednorodna- mieszanina, którą zwykle można stosunkowo łatwo rozdzielić metodami mechanicznymi np. glina i ocet za pomocą sączenia.
- Mieszanina jednorodna- mieszanina składająca się zazwyczaj z rozpuszczalnika i substancją rozpuszczoną np. benzyna i woda.
- woda+mydło (mieszanina niejednorodna, wieloskładnikowa, ciało stałe w cieczy)
- woda+mąka (mieszanina niejednorodna, wieloskładnikowa, ciało stałe w cieczy)
- woda+mleko (mieszanina jednorodna, dwuskładnikowa, ciecz w cieczy)
- woda+ocet (mieszanina jednorodna, dwuskładnikowa, ciecz w cieczy)
Instrukcja sporządzenia mieszanin
Potrzebne materiały:
Jakie mieszaniny będziemy mogły zaobserwować pod mikroskopem ?
Hipoteza:
Mydło i mąka opadnie na dół, zobaczyć będziemy mogli tylko mieszaniny jednorodne.
Materiały:
Najpierw napełniłyśmy słoiki do połowy ich objętości. Kolejnie do każdego dodałyśmy substancje (mleko, mydło, ocet i mąka) wymieszałyśmy je, zakręciłyśmy i wytrzęsłyśmy je. Zakwalifikowałyśmy je do różnych kategorii i zrobiłyśmy preparaty.
Obserwowałyśmy je pod mikroskopem i wykonałyśmy rysunki.
Spostrzeżenia:
W słoiku z mydłem utworzyła się piana. Mąka i mydło częściowo opadły na dno słoika.
Powstały mieszaniny jednorodne i niejednorodne.
Wyniki:
Mieszaniny jednorodne można zaobserwować pod mikroskopem.
Mieszanin niejednorodnych nie można mikroskopować jest to niemożliwe.
I tak zakończyliśmy nasze zajęcia. Oczywiście najpierw posprzątałyśmy, w czasie zajęć odwiedziły nas dwie koleżanki mające kółko J. angielskiego, były bardzo ciekawe czym zajmują się fascynaci nauki i biznesu, w przypadku dzisiejszych zajęć nauki. Dałyśmy im wskazówki pt. "Jak zrobić preparat?" Były bardzo zainteresowane swoimi wynikami połączenia wody i mydła.
A wy chcielibyście uczestniczyć w naszych zajęciach ?
Pzdr. Tygrysy Wiedzy
A już jutro wyjeżdżamy na pierwsze zajęcia doświadczalnego omnibusa ;_)
Sprawozdanie z zajęć opublikujemy już jutro ;)
- 4 małe słoiki z zakrętkami
- substancje: mydło, mąka, mleko i ocet
- woda
- bagietka szklana
- mikroskop
- szkiełka podstawowe i nakrywkowe
- Przygotuj potrzebne materiały na swoim stanowisku pracy.
- Sformułuj problem badawczy oraz hipotezę tego badania. Zapisz je w dokumentacji.
- Napełnij słoiki wodą do połowy ich objętości.
- Do pierwszego dodaj substancję X, do drugiego- Y, do trzeciego- V i czwartego- Z w ilości około 3-4 cm³.
- Dokładnie wymieszaj składniki w słoikach najpierw bagietką, a następnie przez wytrzęsienie zawartości przy szczelnie zakręconych słoikach.
- Odstaw słoiki i obserwuj zawartość zwracając uwagę na stopień rozpuszczenia się dodanej substancji. Wyniki obserwacji zanotuj.
- Spróbuj zakwalifikować powstałą mieszaninę wg. kryteriów.
- Przeprowadź obserwacje mikroskopowe mieszanin. (Sporządź preparaty)
- Wykonaj rysunki tych preparatów, w których można wyodrębnić składniki.
Jakie mieszaniny będziemy mogły zaobserwować pod mikroskopem ?
Hipoteza:
Mydło i mąka opadnie na dół, zobaczyć będziemy mogli tylko mieszaniny jednorodne.
Materiały:
- Woda
- Ocet
- Mydło
- Mąka
- Mleko
- Słoiki z zakrętkami
- Bagietka
- Mikroskop
Najpierw napełniłyśmy słoiki do połowy ich objętości. Kolejnie do każdego dodałyśmy substancje (mleko, mydło, ocet i mąka) wymieszałyśmy je, zakręciłyśmy i wytrzęsłyśmy je. Zakwalifikowałyśmy je do różnych kategorii i zrobiłyśmy preparaty.
Obserwowałyśmy je pod mikroskopem i wykonałyśmy rysunki.
Spostrzeżenia:
W słoiku z mydłem utworzyła się piana. Mąka i mydło częściowo opadły na dno słoika.
Powstały mieszaniny jednorodne i niejednorodne.
Wyniki:
Mieszaniny jednorodne można zaobserwować pod mikroskopem.
Mieszanin niejednorodnych nie można mikroskopować jest to niemożliwe.
I tak zakończyliśmy nasze zajęcia. Oczywiście najpierw posprzątałyśmy, w czasie zajęć odwiedziły nas dwie koleżanki mające kółko J. angielskiego, były bardzo ciekawe czym zajmują się fascynaci nauki i biznesu, w przypadku dzisiejszych zajęć nauki. Dałyśmy im wskazówki pt. "Jak zrobić preparat?" Były bardzo zainteresowane swoimi wynikami połączenia wody i mydła.
A wy chcielibyście uczestniczyć w naszych zajęciach ?
Pzdr. Tygrysy Wiedzy
A już jutro wyjeżdżamy na pierwsze zajęcia doświadczalnego omnibusa ;_)
Sprawozdanie z zajęć opublikujemy już jutro ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz