O nas

Strzepcz, Pomorskie, Poland
Jesteśmy młodymi osobami tryskającymi energią. Lubimy nowe wyzwania, jesteśmy osobami wymagającymi, nie tylko od otoczenia ale przede wszystkim od siebie. Naszym zdaniem nauka poprzez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Wiemy, że uczestnicząc w tym projekcie nie będziemy się nudzić, a świetnie bawić.

czwartek, 14 maja 2009

(25) 14.05.09 Zajęcia matematyczno-przyrodnicze

Cześć ;)

Na dzisiejszych zajęciach na stole rozstawiłyśmy wszystkie przedmioty które
przyniosłyśmy
między innymi:
  • Słoiki około 20
  • Mleko
  • Sól
  • Proszek
  • Mydło
  • Ocet
  • Glina
  • Piasek
  • Mąka ziemniaczana
  • Mąka pszenna
  • Kakao
  • Jajko kurze
Następnie P.Justyna zapytała nas o definicje kilku pojęć m.in. sedymentacja,
chromatografia , czy też ekstrakcja. Dowiedziałyśmy się jakie zadania nas czekają i szybko wzięłyśmy się do pracy. Najpierw musiałyśmy rozdzielić nasz
e mieszaniny które zrobiłyśmy w domu. Marysia zrobiła to adsorpcją, a Magda i Natalia sączeniem. Po rozdzielaniu tych mieszanin rozróżniłyśmy jakimi mieszaninami są: mieszaniny jednorodna i mieszanina niejednorodna.
A więc:
  1. Mieszanina niejednorodna- mieszanina, którą zwykle można stosunkowo łatwo rozdzielić metodami mechanicznymi np. glina i ocet za pomocą sączenia.
  2. Mieszanina jednorodna- mieszanina składająca się zazwyczaj z rozpuszczalnika i substancją rozpuszczoną np. benzyna i woda.
Kolejnym zadaniem było zrobienie przez każdą z nas czterech mieszanin. Są nimi:
  • woda+mydło (mieszanina niejednorodna, wieloskładnikowa, ciało stałe w cieczy)
  • woda+mąka (mieszanina niejednorodna, wieloskładnikowa, ciało stałe w cieczy)
  • woda+mleko (mieszanina jednorodna, dwuskładnikowa, ciecz w cieczy)
  • woda+ocet (mieszanina jednorodna, dwuskładnikowa, ciecz w cieczy)
Instrukcja sporządzenia mieszanin

Potrzebne materiały:
  1. 4 małe słoiki z zakrętkami
  2. substancje: mydło, mąka, mleko i ocet
  3. woda
  4. bagietka szklana
  5. mikroskop
  6. szkiełka podstawowe i nakrywkowe
Przebieg doświadczenia:
  1. Przygotuj potrzebne materiały na swoim stanowisku pracy.
  2. Sformułuj problem badawczy oraz hipotezę tego badania. Zapisz je w dokumentacji.
  3. Napełnij słoiki wodą do połowy ich objętości.
  4. Do pierwszego dodaj substancję X, do drugiego- Y, do trzeciego- V i czwartego- Z w ilości około 3-4 cm³.
  5. Dokładnie wymieszaj składniki w słoikach najpierw bagietką, a następnie przez wytrzęsienie zawartości przy szczelnie zakręconych słoikach.
  6. Odstaw słoiki i obserwuj zawartość zwracając uwagę na stopień rozpuszczenia się dodanej substancji. Wyniki obserwacji zanotuj.
  7. Spróbuj zakwalifikować powstałą mieszaninę wg. kryteriów.
  8. Przeprowadź obserwacje mikroskopowe mieszanin. (Sporządź preparaty)
  9. Wykonaj rysunki tych preparatów, w których można wyodrębnić składniki.
Problem badawczy:
Jakie mieszaniny będziemy mogły zaobserwować pod mikroskopem ?

Hipoteza:
Mydło i mąka opadnie na dół, zobaczyć będziemy mogli tylko mi
eszaniny jednorodne.

Materiały:
  • Woda
  • Ocet
  • Mydło
  • Mąka
  • Mleko
  • Słoiki z zakrętkami
  • Bagietka
  • Mikroskop
Przebieg badania:
Najpierw napełniłyśmy słoiki do połowy ich objętości. Kolejnie do każdego dodałyśmy substancje (mleko, mydło, ocet i mąka) wymieszałyśmy je, zakręciłyśmy i wytrzęsłyśmy je. Zakwalifikowałyśmy je do różnych kategorii i zrobiłyś
my preparaty.
Obserwowałyśmy je pod mikroskopem i wykonałyśmy rysunki.

Spostrzeżenia:
W słoiku z mydłem utworzyła się piana. Mąka i mydło częściowo opadły na dno słoika.
Powstały mieszaniny jednorodne i niejednorodne.

Wyniki:
Mieszaniny jednorodne można zaobserwować pod mikroskopem.

Mieszanin niejednorodnych nie można mikroskopować jest to niemożliwe.

I tak zakończyliśmy nasze zajęcia. Oczywiście najpierw posprzątałyśmy, w czasie zajęć odwiedziły nas dwie koleżanki mające kółko J. angielskiego, był
y bardzo ciekawe czym zajmują się fascynaci nauki i biznesu, w przypadku dzisiejszych zajęć nauki. Dałyśmy im wskazówki pt. "Jak zrobić preparat?" Były bardzo zainteresowane swoimi wynikami połączenia wody i mydła.
A wy chcielibyście uczestniczyć w naszych zajęciach ?

Pzdr. Tygrysy Wiedzy

A już jutro wyjeżdżamy na pierwsze zajęcia doświadczalnego omnibusa ;_)
Sprawozdanie z zajęć opublikujemy już jutro ;)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz