O nas

Strzepcz, Pomorskie, Poland
Jesteśmy młodymi osobami tryskającymi energią. Lubimy nowe wyzwania, jesteśmy osobami wymagającymi, nie tylko od otoczenia ale przede wszystkim od siebie. Naszym zdaniem nauka poprzez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Wiemy, że uczestnicząc w tym projekcie nie będziemy się nudzić, a świetnie bawić.

czwartek, 22 stycznia 2009

(5) Zajęcia matematyczno-przyrodnicze 22.01.09

Heloł ! Na dzisiejszych zajęciach głównymi bohaterami były:
  1. próbówki,
  2. bagietka,
  3. ślina
  4. ziemniaki
Na drzwiach zawiesiliśmy plakat, podpisaliśmy, że zajęcia odbywają się w sali nr. 46 ;) Podczas zajęć próbowaliśmy rozmawiać o naszym doświadczeniu próba, próbą a w rzeczywistości pani przygotowała dla nas doświadczenie. Oczywiście wykonaliśmy je, podzielono nas na grupy dwuosobowe ;_) ! ;))

  • Natalia i Marysia
  • Magda i Weronika

Na stole znalazły się:
  1. Płyn Lugola
  2. Próbówki
  3. Bagietka
  4. Tarka
  5. Ziemniaki
  6. Nóż
  7. Tarka
  8. 2 talerze
Ćwiczenie:
Jak pewnie już wiesz trawienie skrobi zaczyna się już w jamie ustnej dzik działaniu śliny.
I teraz chciałbym spytać Ciebie czy umiałbyś zaprojektować doświadczenie, które by udowodniło i potwierdziło, że to co mówisz jest prawdą ?!
1) należałoby przygotować
2 próbówki do jednej włożyć troszkę miąższu ziemniaka startego na tarce, natomiast do drugiej wlać tego samego miąższu ziemniaka i odrobinę Twojej śliny;) wymieszaj to... poczekaj chwilkę (możesz potrzymać próbówkę ze śliną dłoni tzn. obie w dłoni- żeby je delikatnie ogrzać). No dobra po paru chwilkach dolej do obu parę kropel jodyny, troszkę pomieszaj i poczekaj sekundę albo 3 sekundki...
I co zaobserwujesz?


Mówią nam, że mamy się kulturalnie zachowywać, a każą nam pluć ?! ;pp hehe ^^ Magda i Natalia obdarły ziemniaka ze skórki narzędziem zbrodni tzn. nożem, natomiast Weronika i chyba Marysia starły je na tarce. Wzięliśmy próbówkę i naplułyśmy, ale prędzej wrzuciłyśmy miąższ ziemniaka ;) No a pluć to się Weronika wstydziła ;pp (mówiłam, że to napiszę) ok. a więc jedziemy dalej wymieszałyśmy bagietką jodek potasu z m
iąższem w pierwszej próbówce, a potem następną ze śliną i miąższem ;) robiliśmy to ćwiczenie zgodnie ze wskazówkami ;) Po przeprowadzeniu doświadczenia zapisaliśmy:

Nazwa:
Trawienie skrobi przy udziale enzymów trawiennych w skrobi.

Hipoteza:
Przypuszczam, że w próbówce
gdzie dodano ślinę, wynik może być inny niż w próbie kontrolnej.

Materiały:
-ślina
-jodek potasu
-próbówki
-bagietka
-tarka
-miąższ ziemniaka


Spostrzeżenia:
W próbówce ze śliną kolor miąższu ziemniaka zabarwiony płynem Lugola jest znacznie jaśniejszy niż w próbie kontrolnej.

Wnioski:
-Ślina trawi skrobię
-W ślinie znajduj się enzym trawienny tzw. amylaza ślinowa która wstępnie trawi skrobię.


Po przeprowadzeniu ćwiczenia zajrzałyśmy na naszego maila, uzgodniliśmy, że kupimy 2 książki proponowanie nam przez pana Piotra. Każda z nas ma przynieść na następne zajęcia matematyczno-przyrodnicze czyli za 2 tyg. wodę w słoiczku, który musi być umyty, wyparzony i ostudzony a dopiero potem możemy wlać do niego wodę. Mamy sporządzić notatkę o pH wody, by nie siedzieć jak na "tureckim kazaniu" podczas zajęć.
heh ^^ musimy znać jakieś podstawy, by przeprowadzać doświadczenia ;)
;) ok. to chyba na tyle ;) A zapomniałabym, chcę poinformować, że wysłano nam już fartuchy... co prawda z opóźnieniem, ale wysłano ;_)
hmm.... Poczytałyśmy o naszym obozie naukowym ;) z którego bardzo się cieszymy,



1 komentarz:

  1. ello ;>> chciałam zawiadomić, że fartuchy doszły ^^... i w czwartek na zajęciach będą ;))

    OdpowiedzUsuń