- próbówki,
- bagietka,
- ślina
- ziemniaki
Natalia i Marysia - Magda i Weronika
Na stole znalazły się:
Płyn Lugola - Próbówki
Bagietka Tarka - Ziemniaki
- Nóż
- Tarka
- 2 talerze
Jak pewnie już wiesz trawienie skrobi zaczyna się już w jamie ustnej dzik działaniu śliny.
I teraz chciałbym spytać Ciebie czy umiałbyś zaprojektować doświadczenie, które by udowodniło i potwierdziło, że to co mówisz jest prawdą ?!
1) należałoby przygotować 2 próbówki do jednej włożyć troszkę miąższu ziemniaka startego na tarce, natomiast do drugiej wlać tego samego miąższu ziemniaka i odrobinę Twojej śliny;) wymieszaj to... poczekaj chwilkę (możesz potrzymać próbówkę ze śliną dłoni tzn. obie w dłoni- żeby je delikatnie ogrzać). No dobra po paru chwilkach dolej do obu parę kropel jodyny, troszkę pomieszaj i poczekaj sekundę albo 3 sekundki...
I co zaobserwujesz?
Mówią nam, że mamy się kulturalnie zachowywać, a każą nam pluć ?! ;pp hehe ^^ Magda i Natalia obdarły ziemniaka ze skórki narzędziem zbrodni tzn. nożem, natomiast Weronika i chyba Marysia starły je na tarce. Wzięliśmy próbówkę i naplułyśmy, ale prędzej wrzuciłyśmy miąższ ziemniaka ;) No a pluć to się Weronika wstydziła ;pp (mówiłam, że to napiszę) ok. a więc jedziemy dalej wymieszałyśmy bagietką jodek potasu z miąższem w pierwszej próbówce, a potem następną ze śliną i miąższem ;)
Trawienie skrobi przy udziale enzymów trawiennych w skrobi.
Hipoteza:
Przypuszczam, że w próbówce gdzie dodano ślinę, wynik może być inny niż w próbie kontrolnej.
Materiały:
-ślina
-jodek potasu
-próbówki
-bagietka
-tarka
-miąższ ziemniaka
Spostrzeżenia:
W próbówce ze śliną kolor miąższu ziemniaka zabarwiony płynem Lugola jest znacznie jaśniejszy niż w próbie kontrolnej.
Wnioski:
-Ślina trawi skrobię
-W ślinie znajduj się enzym trawienny tzw. amylaza ślinowa która wstępnie trawi skrobię.
Po przeprowadzeniu ćwiczenia zajrzałyśmy na naszego maila, uzgodniliśmy, że kupimy 2 książki proponowanie nam przez pana Piotra. Każda z nas ma przynieść na następne zajęcia matematyczno-przyrodnicze czyli za 2 tyg. wodę w słoiczku, który musi być umyty, wyparzony i ostudzony a dopiero potem możemy wlać do niego wodę. Mamy sporządzić notatkę o pH wody, by nie siedzieć jak na "tureckim kazaniu" podczas zajęć.
heh ^^ musimy znać jakieś podstawy, by przeprowadzać doświadczenia ;)
;) ok. to chyba na tyle ;) A zapomniałabym, chcę poinformować, że wysłano nam już fartuchy... co prawda z opóźnieniem, ale wysłano ;_)
hmm.... Poczytałyśmy o naszym obozie naukowym ;) z którego bardzo się cieszymy,
ello ;>> chciałam zawiadomić, że fartuchy doszły ^^... i w czwartek na zajęciach będą ;))
OdpowiedzUsuń